Saturday, March 12, 2011

-10 rekabentuk rumah yang unik-

Rumah mungkin merupakan tempat teraman dan terbaik bagi orang yang tinggal di dalamnya. Bagaimanapun bentuknya, rumah seharusnya memiliki kenyamanan dan kedamaian. Sukar untuk mempercayai apabila orang-orang yang tinggal di rumah di bawah ini memikirkan hal yang sama.

Di bawah adalah daftar 10 rumah yang sangat aneh, unik dan jarang terdapat di mana-mana bahagian di atas dunia. Mungkin pembaca blog GB juga ada foto-foto senibina rumah yang aneh dan unik yang boleh dikongsi bersama.


Rumah Cerek


Kettle House di Texas, Amerika Syarikat ini tidak hanya terlihat seperti cerek tapi juga dapat berfungsi sebagaimana mestinya.

Rumah Batu


Rumah Batu di Portugal ini adalah salah satu contoh terbaik elemen alam yang ikut digunakan. Memang unik bila kita lihat, tapi rumah itu memang benar-benar berpenghuni.

Rumah Bengkok


Rumah Melengkung ini berdiri sebagai contoh salah satu senibina terbaik yang pernah dibuat. Struktur lengkungnya menjadikannya salah satu rumah paling tak biasa di dunia.

Rumah Kubik


Rumah Kubik di Rotterdam, Belanda adalah kumpulan rumah yang bersama membentuk geometri kubus. Faktor menarik di sini adalah bagaimana rumah dijaga agar tidak jatuh.

Rumah Kubah


Dome House di Florida, Amerika Syarikat adalah pemandangan rumah putih yang indah dengan senibina kubah yang unik.

Rumah Tongkol


Cob House di Vancouver, Kanada murni terbuat dari tanah liat, pasir, sedutan dan air.

Rumah Berlubang


Hole House di Texas, Amerika Syarikat adalah projek seni atau akibat dari kecelakaan luar biasa. Apapun itu, rumah ini boleh dikatakan unik.

Rumah Kasut


Sepertinya ada penggemar berat fairy tale di sini. Rumah Sepatu di Pennsylvania, Amerika Syarikat membentuk sepatu dalam semua aspek kecuali sol sepatunya.

Rumah UFO


UFO House di Taiwan tampaknya terlihat menakutkan tapi telah dijamin tidak ada Alien. Rumah sejenis juga ada di Cina. Rumah ini adalah bahagian dari projek pemerintah Taiwan yang tidak boleh dilanjutkan dan akhirnya dibiarkan menjadi kota hantu.

Rumah Jeruk


Pernah melihat tong drum jeruk? Rumah Jeruk di Minnesota, Amerika Syarikat adalah contoh rumah tak biasa yang menarik penuh orang.

Rumah-rumah dengan senibina unik yang lain:





0 comments:

Post a Comment

Kirby
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
glitter-graphics.com